Sähköinen palvelukanava kaikkien taloyhtiön asioiden hoitoon

Viestintä, taloushallinto, projektien etenemisen seuranta, asukaspalvelut, kokoukset, allekirjoittaminen, dokumenttien arkistointi ja kaikki taloyhtiön arjen rutiinit hoituvat sähköisesti.

Isännöitsijä joka huolehtii taloyhtiöstä kuin omastaan

Täsmällisyys, ajantasainen asiainhoito, suunnitelmallisuus ja yhteistyötaidot tekevät Tasotalon isännöitsijästä taloyhtiönne parhaan kumppanin.

Luotettavaa yhteistyötä ja erinomaista asiakaspalvelua

Isännöitsijän tärkeimmät tehtävät ovat asiakaspalvelu ja hallituksen päätöksien täytäntöönpano, joten kommunikointitaidot ja yhteistyökyky ovat Tasotalon isännöitsijän tärkeimmät ominaisuudet.

Sähköinen asiointikanava:

  • asukaspalvelut
  • yhteydenpito
  • palvelut hallituksen jäsenille

Taloyhtiön hybridikokoukset ja sähköinen allekirjoittaminen

  • Isännöitsijän osallistuminen etänä useampaan vuosittaiseen kokoukseen sisältyy hintaan ilman erillisiä kokouspalkkioita

Hallinnollinen isännöinti:

  • viestintä
  • taloushallinto
  • taloyhtiön sopimusasiat
  • viranomaisilmoitukset
  • hallituksen päätösten täytäntöönpanosta huolehtiminen

Tekninen isännöinti:

  • kiinteistönhoitotyön ja kunnossapidon organisointi
  • raportointi ja viestintä

Kiinteä kuukausihinta sisältää kaikki taloyhtiön hallinnon rutiinit ja hinnoittelumme lähtökohta on se että rutiininomaista lisälaskutusta taloyhtiöarjen hoitamisesta ei tule.

Koska jokainen taloyhtiö on erilainen meillä ei myöskään ole vakiopalveluja vakiohinnoittelulla. Jätä tarjouspyyntö jossa kerrot mitä taloyhtiössänne tarvitaan ja saat räätälöidyn tarjouksen, jonka sisällöstä voi ja kannattaa myös neuvotella!

Tarkoittaako digitaaliset palvelut sitä, että teiltä ei saa asiakaspalvelua esimerkiksi puhelimitse?

Ei toki! Meillä palvellaan sähköisen palvelukanavan lisäksi puhelimitse, sähköpostilla, videoneuvottelussa, somessa, nettisivujen chatissa ja ajanvarauksella toimistollamme jossa myös neuvotteluhuoneemme ovat käytettävissä isommalle porukalle. Tarvittaessa isännöitsijä tulee taloyhtiön tiloihin sopimuksen mukaan. Olemme avoinna arkisin 9:00-16:30 ja rehellisyyden nimissä tällaisessa pienessä ja yrittäjävetoisessa yrityksessä useimmiten muulloinkin.

 

Tarjoamme digitaalisia palveluita ja paperiton ja sähköinen taloyhtiö on meidän tavoitteemme, koska digitaalisuus on sekä tätä päivää että tulevaisuutta. Taloyhtiön digitalisaatiota ei meillä tehdä isännöitsijää vaan taloyhtiötä itseään varten, sillä sähköinen toiminta on luotettavaa ja kustannustehokasta. Hyvin pian myös kaikki taloyhtiön sidosryhmät toimivat sähköisesti, kuten esimerkiksi pankit ja vakuutusyhtiöt jo tekevät.

Paljonko isännöinti maksaa?

Tähän kysymykseen olisi mukava vastata yksiselitteisesti, mutta se on ikävä kyllä mahdotonta. Joissakin itsenäisissä taloyhtiöissä isännöinniltä ei haluta juuri muuta kuin vuosittainen tilinpäätös ja yhtiökokouspöytäkirjojen jakelu osakkaille. Toisissa taloyhtiöissä halutaan kokouksiin ja katselmuksiin osallistumista, taloyhtiön kotisivujen päivittämistä, viikottaisia tiedotteita kolmella eri kielellä, energia- ja vakuutussopimuksien tiuhaa kilpailuttamista, paljon peruskorjaamiseen liittyviä toimintoja jne. Palvelemme kaikenlaisia taloyhtiöitä yhtä mielellämme, mutta palvelumäärä vaikuttaa väistämättä hintaan.

 

Isännöinti maksaa taloyhtiön koosta, iästä ja halutuista palveluista riippuen 15-30 euroa/huoneisto/kk. Sen päälle tulevat kiinteistönhuoltokulut (huoltoyhtiö tai talkootyö) sekä kuntoarvioihin ja -tarkastuksiin liittyvät käynnit ja tietenkin remontit.

 

Alalla tarjotaan enenevässä määrin vakiohinnoiteltuja palvelupaketteja, joita voidaan mainostaa jopa alle satasella kuussa. Siihen hintaan ei kuitenkaan kukaan voi montaakaan minuuttia käyttää aikaa taloyhtiön asioihin, kun työssä tarvittavista tietojärjestelmistä on jo isännöitsijätoimistolle omat kiinteät kulunsa. Vaikka on todellakin tyhmää maksaa liikaa, niin liian halpa isännöinti tulee taloyhtiölle kuitenkin kaikkein kalleimmaksi.

 

Meidän toiveemme on että jokaisessa taloyhtiössä valittaisiin noin kolme parasta tarjouksen jättäjää jotka haastateltaisiin läpi ja keskusteltaisiin tarjouksen sisällöstä ja hinnasta. Kokemuksemme mukaan vaarallisen moni taloyhtiö tekee isännöitsijävalinnan hyvin suppean tarjouspyynnön perusteella saatujen tarjouskirjeiden pohjalta ottamatta lainkaan yhteyttä tarjoajaan. Isännöitsijän valinta pitäisi kuitenkin olla mielestämme kuin lastenhoitajan valinta - harva sitäkään päätöstä tekisi pelkän paperin perusteella ja huippuhyvälle moni olisi valmis maksamaan vaikka euron enemmän.

Mikä on tärkeintä isännöinnissä?

Yhteistyön sujuminen on tärkeintä, sillä ilman sitä ei mikään toimi.

Isännöitsijän tehtävässä tärkeintä on olla oma-aloitteinen ja askeleen edellä eteen tulevissa asioissa. Tasotalolla se tarkoittaa käytännössä sitä, että isännöitsijä ennakoi taloyhtiölle laadittua vuosikelloa seuraamalla asumiseen ja hallintoon liittyvät rutiinitehtävät sekä tiedottaa ja valmistelee asiat ajoissa. Myös vuodenajan vaihtelut tulee huomioida asumista ja talotekniikkaa koskevissa asioissa.

Taloyhtiön vuosikello rakentuu yhteistyössä hallituksen kanssa ja siinä huomioidaan taloyhtiöstrategia, kunnossapitosuunnitelma sekä taloyhtiön yksilölliset tarpeet ja tulevat hankkeet.

Esimerkki taloyhtiön vuosikellosta (klikkaa isommaksi):

Kuinka isännöitsijän vaihtaminen onnistuu?

Isännöinnin vaihtamisen ajankohtaa kannattaa hieman suunnitella. Jos esimerkiksi tilikausi on päättymässä, kannattaa edellisen isännöitsijän hoitaa tilinpäätös loppuun jottei asiassa tule moninkertaista työtä ja kustannuksia taikka mahdollista kiirettä. 

Tasotalon osalta hoidamme kaikki asiakkuuteen liittyvät aloitustoimet edellisen isännöintisopimuksen ollessa vielä voimassa, tyypillisesti sen viimeisen kuukauden aikana. Päällekkäisiä kuukausimaksuja ei tule maksettavaksi, meidän osaltamme tulee isännöintipalvelun avausmaksu jonka puitteissa syötetään taloyhtiön, asukkaiden ja kirjanpidon tiedot isännöintijärjestelmään, avataan taloyhtiön sähköinen palvelukanava, siirretään arkistoitavat dokumentit ja ehkä digitoidaan vanhaa paperiaineistoa sähköiseen muotoon, tehdään mahdolliset viranomaisilmoitukset, avataan pankkiyhteydet jne.

Työtä tilanne siis vaatii, mutta taloyhtiön tehtäväksi jää yleensä lähinnä edellisen isännöintisopimuksen irtisanominen ja seuraavan allekirjoittaminen, joka meillä käy sähköisesti kädenkäänteessä.