Taloyhtiön tietopankki

Oppaat, uutiset ja vinkit taloyhtiön elämään

asunnossa kylmä

Asunnossa kylmä? Hyvä tietää lämmityksestä ja patterien säätämisestä

Taloyhtiöiden kustannukset ovat olleet viimeisen vuoden aikana rajussa nousussa. Lämmityskulut voivat muodostaa kaksi kolmasosaa taloyhtiön hoitokuluista rakennuksen iästä ja lämmitysmuodosta riippuen. Lämmityksessä säästäminen vaikuttaa siis taloyhtiön kulupaineisiin merkittävästi.


Omilla arkisilla energiansäästöillä on iso vaikutus. Kuuma käyttövesi on hinnakasta, joten lyhyemmät suihkut, vesihanan sulkeminen saippuoinnin ja hammaspesun ajaksi auttavat säästämään energiaa. Muista myös maltillinen saunominen ja energian säästäminen yleisesti.


Oikein säädetty patteri lämmittää


Kylmät ilmat saapuvat ja lämmityskausi alkaa. Kiinnitä huomiota asuntosi lämpötilaan. Suositeltava kodin sisälämpötila on 20 – 22 astetta ja makuuhuoneissa 18 astetta. Korkeampi lämpötila laskee vireyttä, tuhlaa energiaa ja kuivattaa huoneilmaa. Lämpötila mitataan huoneen keskeltä metrin korkeudelta. Kylmän ikkunan vieressä oleva sisälämpömittari ei kerro totuutta huoneiston oleskelulämpötilasta.

Vesikiertoinen patteri toimii oikein, kun se on ylhäältä lämmin ja alhaalta viileämpi. Patteri voi tuntua välillä haalealta tai jopa kylmältä, jos asunnossa on jo tarpeeksi lämmintä. Samassa huoneessa olevien pattereiden termostaatit kannattaa säätää samaan arvoon. Pidä huolta, etteivät paksut verhot ja huonekalut peitä patteria tai termostaattia. Huonekalut kannattaa sijoittaa lämmityskaudella vähintään puolen metrin päähän patterista. Jos asunnossasi on kylmä, vedä siis sohva ja muut huonekalut reilusti irti pattereista jotta lämmitys toimii oikein ja lämpö pääsee vapaasti kulkeutumaan huoneistoon eikä lämmitä kalusteita.

Jos patteri ei lämpene tai patterista kuuluu lorinaa tai suhinaa, voi patterissa olla ilmaa. Älä ilmaa pattereita itse, vaan ota yhteys huoltoyhtiöön. Pattereiden ilmaus on taloyhtiön vastuulla.

Jaa tämä artikkeli

Tietopankki sinun hyväksesi

Ota asuminen ja hallitustyö haltuun

Tasotalon tietopankki on suunniteltu tarjoamaan sinulle ajantasaiset vinkit, uutiset ja asiantuntija-artikkelit olitpa asukas, osakas tai hallituksen jäsen.

Tietopankin avulla tarjoamme sinulle työkalut taloyhtiön hallinnon sujuvoittamiseen ja asumismukavuuden parantamiseen.

Lisää luettavaa

  • All Post
  • Isännöintiliitto
  • Kotitalo-lehti
  • Tasotalo

Asiakaspalvelu

Arkisin klo 9:00 – 16:30
Puh. 029 123 5000
palvelu@tasotalo.fi

Toimistot

Rautatienkatu 20, 15110 LAHTI
Kampinkuja 2, 00100 HELSINKI