Taloyhtiön tietopankki

Oppaat, uutiset ja vinkit taloyhtiön elämään

Kylpyhuoneremontti – ohjeet onnistumiseen isännöinniltä

Pesutiloihin suunniteltavista remonteista on aina ilmoitettava taloyhtiölle. Remontti- eli muutostyöilmoitus kannattaa tehdä käsittelyn jouhevuuden ja nopeuden vuoksi sähköisesti taloyhtiösivuilla. Tee ilmoitus hyvissä ajoin, sillä töitä ei saa aloittaa ennen kuin ilmoitus on käsitelty ja lupa töiden aloittamiseen on saatu.

Ennen ilmoituksen tekemistä suunnittele, millaisen kylpyhuoneen haluat. Selvitä myös, onko taloyhtiöön tulossa esimerkiksi putkiremontteja tai pitääkö ottaa huomioon muita asioita, kuten asbestikartoitus, jos rakennus on rakennettu ennen vuotta 1994.

Pyydä tarjouksia useammalta yritykseltä ja allekirjoita sopimus vasta, kun olet saanut luvan remontin tekoon taloyhtiöltä.

Muista kertoa remontista muille asukkaille ennen remontin aloittamista esimerkiksi ilmoitustaululla. Voit pyytää apua tiedottamiseen isännöinniltä.

Taloyhtiöllä on oikeus valvoa osakkaan tekemiä remontteja. Valvonta on tärkeää erityisesti kylpyhuoneremonteissa vesieristeiden vuoksi. Valvonnan tekee tehtävään valittu ammattilainen, joka organisoidaan paikalle isännöinnin toimesta.

Kun remontoit pesutilat oma-aloitteisesti, maksat kokonaisuudessaan remontin kustannukset kuten työn, materiaalit, asbestikartoituksen ja valvonnan. Joissakin tapauksissa taloyhtiö saattaa yhtiökokouksessa tehdyn päätöksen perusteella maksaa osan taloyhtiön huoltovastuulle kuuluvien rakennusosien kuten vedeneristeiden kustannuksista, jos ne ovat käyttöikänsä päässä ja niitä alettaisiin muutoinkin vähitellen taloyhtiössä uusimaan. Perustasoa kalliimpien vesikalusteiden kustannuksiin taloyhtiö ei osallistu.

Jos remontin yhteydessä havaitaan taloyhtiön kunnossapitovastuulle kuuluva rakenteellinen vaurio, kuten kosteusvahinko, asiasta pitää ilmoittaa välittömästi taloyhtiölle ja keskeyttää remontin eteneminen.

Ammattitaitoisen ja helposti tavoitettavan isännöitsijän avulla osakkaiden remontit sujuvat ilmoitus- ja valvontavaatimuksista huolimatta sujuvasti ja luotettavasti.

Jaa tämä artikkeli

Tietopankki sinun hyväksesi

Ota asuminen ja hallitustyö haltuun

Tasotalon tietopankki on suunniteltu tarjoamaan sinulle ajantasaiset vinkit, uutiset ja asiantuntija-artikkelit olitpa asukas, osakas tai hallituksen jäsen.

Tietopankin avulla tarjoamme sinulle työkalut taloyhtiön hallinnon sujuvoittamiseen ja asumismukavuuden parantamiseen.

Lisää luettavaa

  • All Post
  • Isännöintiliitto
  • Kotitalo-lehti
  • Tasotalo

Asiakaspalvelu

Arkisin klo 9:00 – 16:30
Puh. 029 123 5000
palvelu@tasotalo.fi

Toimistot

Rautatienkatu 20, 15110 LAHTI
Kampinkuja 2, 00100 HELSINKI