Taloyhtiön tietopankki

Oppaat, uutiset ja vinkit taloyhtiön elämään

häiriöt taloyhtiössä

Naapuri metelöi? Häiritsevät äänet ja naapurisopu

Taloyhtiöön mahtuu erilaisia elämänrytmejä ja ääniä. Ota asumisessasi huomioon naapurit ja vältä turhaa metelöintiä. Normaaleja elämisen ääniä pitää kuitenkin sietää puolin ja toisin.

Normaaleihin kodin ääniin kuuluvat esimerkiksi:

  • Vieraiden kyläilyn äänet
  • Koira haukkuu sisällä satunnaisesti
  • Suihkussa käyminen myös myöhään yöllä
  • Lasten leikit varhain aamulla
  • Musiikin kuuntelu ja soitinten soittaminen muutaman tunnin päivässä
  • Television äänet normaalia kovemmalla, esimerkiksi huonon kuulon takia


Yhteisten järjestyssääntöjen määräämän yörauhan aikana meteliä ja juhlimista tulee ehdottomasti välttää. Kaikissa taloyhtiöissä ei ole järjestyssääntöjä määritelty.

Mahdollisesta häiriöstä kannattaa aina kertoa ystävällisesti ensisijaisesti häiriötä aiheuttavalle naapurille itselleen. Häiriön aiheuttaja ei välttämättä ole tietoinen aiheuttamastaan häiriöstä ja keskustelemalla rauhan saa palautumaan usein nopeimmin. Mikäli et koe tätä vaihtoehtona, isännöinti auttaa asiassa.

Häiriöilmoituksen tekemällä ilmoitat isännöitsijälle kokemastasi häiriöstä. Kirjaa ylös kellonajat ja päivämäärät sekä se, millaisesta häiriöstä on kyse. Voit myös kehottaa muita naapureita ilmoittamaan asiasta, jos hekin ovat kokeneet häiriöitä. Mitä useampi talon asukas ilmoittaa samasta häiriöstä sitä haittaavampaa se todennäköisesti on ja sitä voimakkaammin siihen voidaan myös puuttua. Ilmoittajan tietoja ei anneta häiriötä aiheuttaneelle asukkaalle mutta nimettömiin ilmoituksiin ei ole mahdollisuutta reagoida.

Huom! Mikäli havaitset talossasi lainvastaista toimintaa tai koet tilanteen itsellesi tai jollekin muulle osapuolelle vaaralliseksi, ota yhteyttä aina myös poliisiin yleisen hätänumeron 112 kautta. Poliisi ei kuitenkaan luovuta tietoja taloyhtiöille joten ilmoitus on tehtävä myös isännöintiin.

Jaa tämä artikkeli

Tietopankki sinun hyväksesi

Ota asuminen ja hallitustyö haltuun

Tasotalon tietopankki on suunniteltu tarjoamaan sinulle ajantasaiset vinkit, uutiset ja asiantuntija-artikkelit olitpa asukas, osakas tai hallituksen jäsen.

Tietopankin avulla tarjoamme sinulle työkalut taloyhtiön hallinnon sujuvoittamiseen ja asumismukavuuden parantamiseen.

Lisää luettavaa

  • All Post
  • Isännöintiliitto
  • Kotitalo-lehti
  • Tasotalo

Asiakaspalvelu

Arkisin klo 9:00 – 16:30
Puh. 029 123 5000
palvelu@tasotalo.fi

Toimistot

Rautatienkatu 20, 15110 LAHTI
Kampinkuja 2, 00100 HELSINKI