Taloyhtiön tietopankki

Oppaat, uutiset ja vinkit taloyhtiön elämään

taloyhtiön hallituksen tiedottaminen

Mitä asioita hallituksen pitää kertoa osakkaille – ja mitä ei?

Asunto-osakeyhtiölaissa ei ole säännöksiä taloyhtiön hallituksen kokouspöytäkirjojen julkisuudesta tai tiedottamisesta osakkaille. Hallitus voi lähestyä asiaa kahdesta eri näkökulmasta: mitä osakkaille pitää tiedottaa ja mitä heille kannattaa tiedottaa.

Hallitukselle on eduksi tiedottaa toiminnastaan, päätöksistään ja ajankohtaisista asioista mahdollisimman avoimesti, sillä se on hyvän hallintotavan mukaista ja lisää taloyhtiön asukkaiden tyytyväisyyttä. Tilanteet mutkistuvat nopeasti, jos osakkaalle tulee tunne, ettei hän tiedä talon asioista tarpeeksi.

Osakkaalla on oikeus saada taloyhtiön hallitukselta tieto päätöksestä, joka koskee hänen osakkeisiinsa perustuvaa oikeutta tai velvollisuutta. Hallitus päättää, antaako se osakkaalle erillisen ilmoituksen päätöksestä, kokouspöytäkirjan vai pöytäkirjaotteen. Päätös on annettava osakkaan pyynnöstä kirjallisena.

On suositeltavaa, että taloyhtiön hallitus päättää aluksi tiedotuslinjastaan, jotta se on kaikille selvä ja tasavertainen. Hallitustyöskentelyyn osallistuvien pitää muistaa toiminnan luottamuksellisuus. Salassa pidettäviä asioita ovat esimerkiksi keskeneräiset korjaushankkeisiin liittyvät kilpailutukset ja varhaisessa vaiheessa olevat yksittäisten osakkaiden asiat sekä asiakirjat, joissa on osakkaiden henkilötietoja ja yksityisyyttä koskevia tietoja.

Artikkeli Mitä asioita hallituksen pitää kertoa osakkaille – ja mitä ei? julkaistiin alunperin sivutolla Kotitalo.

Jaa tämä artikkeli

Tietopankki sinun hyväksesi

Ota asuminen ja hallitustyö haltuun

Tasotalon tietopankki on suunniteltu tarjoamaan sinulle ajantasaiset vinkit, uutiset ja asiantuntija-artikkelit olitpa asukas, osakas tai hallituksen jäsen.

Tietopankin avulla tarjoamme sinulle työkalut taloyhtiön hallinnon sujuvoittamiseen ja asumismukavuuden parantamiseen.

Lisää luettavaa

  • All Post
  • Isännöintiliitto
  • Kotitalo-lehti
  • Tasotalo

Asiakaspalvelu

Arkisin klo 9:00 – 16:30
Puh. 029 123 5000
palvelu@tasotalo.fi

Toimistot

Rautatienkatu 20, 15110 LAHTI
Kampinkuja 2, 00100 HELSINKI