Taloyhtiön tietopankki

Oppaat, uutiset ja vinkit taloyhtiön elämään

turvallisuus remontissa

Taloyhtiön remontinaikaisista vastuista sovittava tarkasti

Kiinteistöliiton lakiasiantuntija Tapio Haltian mukaan asumisen tulee olla turvallista myös isomman yhtiöremontin aikana. Esimerkiksi asuntojen sisälämpötilan ja sisäilman laadun tulee olla kunnossa. Hetkellinen asumishaitta, esimerkiksi melun ja lämpötilavaihteluiden osalta, kuitenkin sallitaan.

– Vastuu asumisturvallisuudesta kiinteistössä on aina kiinteistön omistajalla eli taloyhtiöllä ja sen hallituksella. Urakoitsija kuitenkin vastaa aina samalla kuitenkin oman henkilöstönsä työturvallisuudesta, Haltia sanoo.

Taloyhtiö voi siirtää tehtäviä remontin turvallisuusjärjestelyistä urakoitsijalle ja turvallisuuskoordinaattorille. Turvallisuuskoordinaattori suunnittelee onnettomuuksien, terveyshaittojen sekä varkauksien ja murtojen ennaltaehkäisemiseksi tehtävät toimenpiteet ja valvoo, että turvallisuusmääräyksiä noudatetaan. Jos koordinaattori havaitsee turvallisuusongelmia, hänen tulee tilanteen vaatiessa pystyä jopa keskeyttämään työmaan toiminta.

Haltia painottaa, että vastuualueista ja korvausvastuista on tärkeää sopia tarkasti urakka-asiakirjoissa. Muuten taloyhtiö voi joutua vahinkotapauksissa kantamaan vastuuta.

– Materiaalivahingoissa vastuunalainen henkilö voi joutua rahalliseen korvausvastuuseen. Henkilövahingoissa rikosvastuuseen joutuminenkin on mahdollista.

Artikkeli julkaistiin alunperin nimellä Taloyhtiö voi joutua vastuunkantajaksi, jos yhtiöremontin korvausvastuista ei sovita sivustolla Kotitalo.

Jaa tämä artikkeli

Tietopankki sinun hyväksesi

Ota asuminen ja hallitustyö haltuun

Tasotalon tietopankki on suunniteltu tarjoamaan sinulle ajantasaiset vinkit, uutiset ja asiantuntija-artikkelit olitpa asukas, osakas tai hallituksen jäsen.

Tietopankin avulla tarjoamme sinulle työkalut taloyhtiön hallinnon sujuvoittamiseen ja asumismukavuuden parantamiseen.

Lisää luettavaa

  • All Post
  • Isännöintiliitto
  • Kotitalo-lehti
  • Tasotalo

Asiakaspalvelu

Arkisin klo 9:00 – 16:30
Puh. 029 123 5000
palvelu@tasotalo.fi

Toimistot

Rautatienkatu 20, 15110 LAHTI
Kampinkuja 2, 00100 HELSINKI