Taloyhtiön ikkunaremontti nosti asumisviihtyvyyden uudelle tasolle

Helsingin Pasilan As Oy Hopea-Salpaan toteutettiin Pihlan kanssa ikkuna- ja oviremontti, jossa parantui niin talojen ulkonäkö kuin asumisviihtyvyyskin. Erityiskiitosta annettiin parantuneesta ilmanvaihdosta, hyvin hoidetusta projektista sekä mukavasta ja ammattimaisesta asennusryhmästä.

Alkukartoitus selvitti taloyhtiön ikkunaremontin tarpeet

Taloyhtiö otti jo heti alkukartoitukseen mukaan suunnittelijan, ikkunaremontin suunnittelun tueksi. Taloyhtiön punatiiliverhoiltuihin taloihin vaihdettiin kaikki ikkunat rappukäytäviin, asuntoihin, liiketiloihin ja kattoterassille. Samalla vaihdettiin myös parvekeovet sekä kattoterassien ikkunat ja ovet.

Asuntoja taloyhtiössä on 101 kpl, ja asennettavia ikkunoita ja ovia yhteensä 631 kpl. Remontti kesti kokonaisuudessaan puoli vuotta, ja pysyi lähes täydellisesti aikataulussa myrskysäiden aiheuttamista haasteista huolimatta.

Kokonaisuutta esiteltiin taloyhtiölle ennen toimittajavalintaa

Ennen toimittajavalintaa Pihlalta esiteltiin tuotteita ja palvelua ensin hallitukselle ja sitten vielä erikseen yhtiökokouksessa, jossa kerrottiin lisää ja vastattiin asukkaita askarruttaviin kysymyksiin tuotteista ja ikkunaremontista. Erityistoiveita remontin suhteen oli tehtaalla valmiiksi asennetut sälekaihtimet, lisääntynyt valo asunnoissa sekä parempi äänieristys. Asuntoihin asennettiin myös uudet korvausilmaventtiilit.

– Yhteistyö oli mutkatonta. Meillä oli ammattitaitoinen suunnittelija ja kun häneltä annettiin speksit ikkunatoimittajalle, meni se tosi yksinkertaisesti, toteaa taloyhtiön remontin aikainen hallituksen puheenjohtaja Teemu Kavander.

Ilme yhdenmukaistettiin ja mobiiliyhteydet saatiin jälleen sujuvaksi

Taloihin asennettiin Pihla Varma -rakenteisia ikkunoita, paloikkunoita ja Pihla Patio-parvekeovia. Ikkunoita koristaa luonteikkaat liimaristikot, joten visuaalinen ilme säilyi alkuperäisen kaltaisena. Ennen remonttia oli nähtävillä paljon asuntokohtaisia ratkaisuja erinäköisistä säleverhoista aina näköestekalvoihin. Nyt remontin jälkeen yleisilme on siisti, yhdenmukainen ja raikas.

Projekti saatettiin loppuun lähes täydellisesti aikataulussa haasteista huolimatta.

Yhdeksi tärkeimmistä kysymyksistä remontin suunnittelussa nousi myös mobiilikuuluvuuden varmistaminen. Suunnittelija oli valistanut uusien energiatehokkaiden ikkunoiden läpäisevän huonommin mobiilisignaalia, ja kokemuksia ikkunaremontin jälkeisestä huonontuneesta kuuluvuudesta oli kantautunut hallituksen korviin jo aikaisemmin. Antennilasi ratkaisuna vakuutti taloyhtiön väen, eikä asunnoissa olekaan remontin jälkeen todettu selkeää kuuluvuuden huonontumista.

Aktiivinen kanssakäyminen asennuksen aikana vakuutti asukkaat

Asennusryhmän aktiivinen ote ja avoin kanssakäyminen asukkaiden kanssa sai kiitosta projektin aikana ja sen jälkeen. Asukkaat tiedustelivat toisinaan asennuksen etenemisestä asennusryhmän tavatessaan ja asennusryhmä otti aina aikansa vaihtaakseen muutaman sanan asukkaiden kanssa. Tämä herätti luottamusta ja ilahdutti asukkaita remontin keskellä.

Projektin selkeä suunnitelma ja järjestelmällinen eteneminen tuotteita asentaessa helpotti taloyhtiön arkea jokaisen asukkaan tietäessä, missä kohtaa projektia mennään ja milloin oman asunnon vuoro tulee olemaan. Ammattimainen ote ja kokemus takasivat sen, että suuren taloyhtiön ikkunaremontissa pysyttiin budjetissa ja projekti saatettiin loppuun lähes täydellisesti aikataulussa haasteista huolimatta.

Artikkeli julkaistiin alunperin sivustolla Kotitalo.

Jaa tämä artikkeli
tasotalo

Tasotalon tietopankki tarjoaa kattavan tietopaketin asumiseen liittyvistä aiheista tarjoten ohjeita ja vinkkejä asukkaille, osakkaille ja hallituksen jäsenille.

Samalla saat kattavan kuvan siitä, miten Tasotalon ammattitaitoinen isännöintipalvelu helpottaa arkeasi ja tehostaa taloyhtiön hallintoa.

Lisää julkaisuja

Aurinkosähkö taloyhtiössä -webinaari

10.5.2023

Tämän videon katsottuasi tiedät mitä aurinkosähkön käyttöönottoon taloyhtiössä liittyy, päätöksenteon vaiheista ja energia-avustuksista. Kiinteistöliiton neuvontainsinööri kertoo.

Asiakaspalvelu

Arkisin klo 9:00 – 16:30
Puh. 029 123 5000
palvelu@tasotalo.fi

Toimistot

Rautatienkatu 20, 15110 LAHTI
Kampinkuja 2, 00100 HELSINKI